ADALET BAKANLIĞI CEZA İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ'NÜN KANUN YARARINA BOZMA TALEPLERİNDE UYULMASI GEREKEN USUL VE ESASLAR KONULU 16/1 SAYILI GENELGESİ
T.C.
ADALET BAKANLIĞI
Ceza
İşleri Genel Müdürlüğü
Sayı :
19120602-5-010-06-02-015-2006-E.2021/99882
|
31/12/2019
|
Konu
: Kanun Yararına Bozma Taleplerinde
Uyulması Gereken Usul Ve Esaslar
GENELGE
NO: 16/1
Kanun Yararına Bozma talepleri
üzerine dosyaların UYAP üzerinden eksiksiz ve zamanında Genel Müdürlüğümüze
gönderilmesi amacıyla 01/01/2006 tarih ve 16 sayılı Genelgenin güncellenerek
bazı hususların yeniden teşkilâta duyurulmasında yarar görülmüştür.
Kanun yararına bozma, 5271
sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 309 ve 310 uncu maddelerinde düzenlenmiş olup,
hâkim veya mahkeme tarafından verilen ve istinaf veya temyiz incelemesinden
geçmeksizin kesinleşen karar veya hükümlere karşı başvurulan olağanüstü bir
kanun yoludur. Bu olağanüstü kanun yolu ile kanunların eşit biçimde
uygulanması, Bölge Adliye Mahkemesi ve Yargıtay denetiminden geçmeden
kesinleşen kararlardaki hukuka aykırılıkların giderilmesi, Yargıtay'ın içtihat
birliğini oluşturmak görevini yerine getirmesinin sağlanması amaçlanmaktadır.
5271 sayılı Ceza Muhakemesi
Kanununun 309 ve 310 uncu maddelerinde düzenlenen ve 1 numaralı
Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkındaki Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 41 inci
maddesinin birinci fıkrasının c bendi uyarınca Genel Müdürlüğümüz tarafından
yerine getirilen kanun yararına bozma işlemlerinin aşağıda belirtilen hususlar
dahilinde yapılması gerekmektedir.
A) Genel
Müdürlüğümüze gönderilecek olan
dosyalarda dikkat edilmesi gereken
hususlar;
1)
Bir karar veya hükmün ilgili Yargıtay dairesi tarafından kanun yararına bozma
açısından incelenebilmesi için kesinleşmiş olmasının gerektiği, bu cümleden
olmak üzere;
a)
Öncelikle karar ve hükümlerde kanun yolu, süresi, sürenin başlangıç zamanı,
mercii ve başvuru şeklinin doğru ve tam olarak gösterilip gösterilmediğinin
incelenmesi,
b) Karar veya hükmün 7201 sayılı
Tebligat Kanununun ilgili maddelerine göre taraflara usulüne uygun şekilde
tebliğ edilerek kesinleşip kesinleşmediğinin, özellikle anılan Kanunun 21 ve 35
inci maddeleri uyarınca yapılan tebligatta bu maddelerde aranan şartlara uyulup
uyulmadığının kontrol edilmesi,
c) Yargıtay Ceza Genel Kurulunun
10/03/2009 tarihli ve 2009/2-43 esas, 2009/56 sayılı kararında belirtildiği
üzere, kesin nitelikteki hükümlerin ancak kesinlik sınırını aşacak nitelikte
yaptırım içermek koşuluyla suç vasfına yönelik istinaf/temyiz üzerine, bu
hususla sınırlı biçimde istinaf/temyiz incelemesine konu olabilecekleri
cihetle, kanun yollarına başvurma hakkı olanlara usulen tebliğ edilmesi,
2) Kanun yararına bozma yolunun
olağanüstü ve istisnaî bir kanun yolu olduğu hususu göz önünde tutularak, hâkim
ve mahkeme kararlarında hukuka aykırılık bulunması durumunda öncelikle, olağan
kanun yolları olan itiraz, istinaf ve temyiz kanun yollarına müracaat edilmesi,
UYAP Biliẟim
Sistemindeki bu dokümana http://vatandas.uyap.gov.tr adresinden LdVLE3q - TY/jdC6 - Y105UhW - z163jE= ile eriẟebilirsiniz.
3) 5271
sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 310 uncu maddesinde, kanun yararına bozma
yoluna başvurma yetkisinin, anılan Kanunun 309 uncu maddesinin dördüncü
fıkrasının (d) bendindeki hükümlünün cezasının kaldırılması veya daha hafif bir
cezanın verilmesini gerektiren hâllere özgü olmak üzere; re’sen Yargıtay
Cumhuriyet Başsavcısı tarafından da kullanılabileceğinin belirtilmiş olması
karşısında, başvuru sahiplerinin 309 uncu maddenin dördüncü fıkrasının (d)
bendi kapsamındaki Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığına yönelik bu taleplerinin
merciince değerlendirilmek üzere Genel Müdürlüğümüz aracı kılınmaksızın
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığına gönderilmesi,
4)
Kanun yararına bozma yoluna başvuran
ilgilinin dilekçesinde talebinin tam olarak anlaşılmaması durumlarında, dilekçe
sahibinin beyanına başvurularak, mahkeme adı ve numarası tespit edilip, ilgili
dosyanın gönderilmesi,
5)
Kanun yararına bozma talebine konu
kararı kapsayan dosyadaki eksikliklerin (nüfus kaydı, adli sicil kaydı,
tebligat parçaları ve benzeri evrak) giderilerek dosya içerisindeki evrakın
kronolojik sıralamaya tabii tutulup, dosyanın dizi pusulasına bağlandıktan
sonra UYAP üzerinden ve ayrıca dosya aslının fiziki olarak da gönderilmesi,
6)
Cumhuriyet başsavcılığı tarafından
“Hukuka aykırılık hâlinin bulunup bulunmadığına ilişkin” olarak düzenlenecek
gerekçeli görüşün dosyasına eklenmesinin UYAP sisteminde zorunlu olduğu
hususuna dikkat edilmesi,
7)
a) Cezaların infazı aşamasında
hükümlüler tarafından verilen kanun yararına bozma talebini içeren
dilekçelerin, yargılamaya konu mahkûmiyet kararına ilişkin olması durumunda, dilekçenin
ilgili mahkemenin bulunduğu yer Cumhuriyet başsavcılığına iletilerek, o yer
savcılığınca fezleke hazırlanıp, dosyası ile birlikte Genel Müdürlüğümüze
gönderilmesinin sağlanması,
b)
Hukuka aykırılık iddiasının infaza ilişkin olması durumunda ise infaz yeri
Cumhuriyet başsavcılığınca gerekçeli görüşün düzenlenmesi,
8)
Kanun yararına bozma talebinin
infaza yönelik bir karara (mahsup, koşullu salıverme, denetimli serbestlik,
infazın ertelenmesi, disiplin cezası gibi) ilişkin olması durumunda yargılama dosyasının
gönderilmemesi, hükümlüye ait infaz dosyasının (hükümlünün infaz etmekte olduğu
cezasına ilişkin tüm kararların da eklenmek suretiyle) gönderilmesi,
9)
Kanun yararına bozma talebinin
infaza yönelik işler, tutuklu işler, iddianamenin iadesi, itiraz, yetki ve
görev uyuşmazlığına ilişkin bir karar veya hüküm olması halinde UYAP sisteminde
bulunan “Dosyanın Aciliyet Durumları” sekmesi işaretlenerek ve fiziki
dosyasının da ivedi bir şekilde gönderilmesi,
10)
Kanun yararına bozma yönünden
inceleme yapılabilmesi için dosya aslının gönderilmesi, diğer sanıklar yönünden
veya aynı sanığın diğer suçları bakımından istinaf veya temyiz edilmesi
sebebiyle gönderilememesi halinde ise bu husus açıklanmak suretiyle UYAP
sisteminden dosyanın tamamı temin edilerek onaylı bir suretinin gönderilmesi,
11)
Kanun yararına bozma yoluna
başvurulan dosyalar eksiklikler sebebiyle gönderilemiyorsa iki ayda bir,
istinaf veya temyiz incelemesinde bulunması nedeniyle gönderilemiyorsa dört
ayda bir tekide mahal bırakmaksızın bilgi verilmesi,
12) 02/02/2015 tarihli ve 29255
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Resmî Yazışmalarda Uygulanacak Esas ve
Usuller Hakkında Yönetmelik ve 06/08/2015 tarihli ve 29437 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Bölge Adliye ve Adlî Yargı İlk Derece Mahkemeleri ile Cumhuriyet
Başsavcılıkları İdarî ve Yazı İşleri Hizmetlerinin Yürütülmesine Dair
Yönetmelik hükümlerine uygun olarak dosyaların UYAP üzerinden Ceza İşleri Genel
Müdürlüğü Kanun Yararına Bozma Bürosu seçildikten sonra, bir üst yazı ekinde
ağır ceza Cumhuriyet başsavcılığı bakanlık muhabere bürosu aracılığıyla
gönderilmesi,
UYAP Biliẟim
Sistemindeki bu dokümana http://vatandas.uyap.gov.tr adresinden LdVLE3q - TY/jdC6 - Y105UhW - z163jE= ile eriẟebilirsiniz.
B) Dilekçe
ve dosyalarla ilgili mahallinde halli gereken hususlar;
5271 sayılı Ceza Muhakemesi
Kanununun 309 ve 310 uncu maddeleri gereğince hâkim veya mahkeme tarafından
verilen ve istinaf veya temyiz incelemesinden geçmeksizin kesinleşen karar veya
hükümlere karşı kanun yararına bozma yoluna başvurulabileceği nazara
alındığında;
1)
İstinaf denetiminden geçmiş karar
veya hükümler ile bölge adliye mahkemesi tarafından verilen kararlara karşı
kanun yararına bozma yoluna gidilemeyeceğinden, dilekçelerin ilgili Cumhuriyet
başsavcılığınca değerlendirilerek mahallinde sonuçlandırılması, ancak istinaf
kararında hukuka aykırılık olduğu iddiası ile talepte bulunulmuş ise 5271
sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 308/A maddesi gereğince bu talebin itiraz
mahiyetinde olduğu değerlendirilerek, dosyanın ilgili bölge adliye mahkemesi
Cumhuriyet başsavcılığına gönderilmesi,
2)
Yargıtay tarafından onanarak
kesinleşmiş karar veya hükümler ile Yargıtay onama kararına karşı kanun
yararına bozma yoluna gidilemeyeceğinden, dilekçelerin ilgili Cumhuriyet
başsavcılığınca değerlendirilerek mahallinde sonuçlandırılması, ancak Yargıtay
onama kararında hukuka aykırılık olduğu iddiası ile talepte bulunulmuş ise 5271
sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 308 inci maddesi gereğince bu talebin itiraz
mahiyetinde olduğu değerlendirilerek, dosyanın Yargıtay Cumhuriyet
Başsavcılığına gönderilmesi,
3)
İlgilisi tarafından açıkça kanun
yararına bozma talep edilmeyen dilekçeler üzerine, dilekçe sahibine iradesi
açıklattırılarak mahallinde gereğine tevessül edilmesi,
4)
Kesinleşmemiş karar veya hükümlere
karşı verilen kanun yararına bozma dilekçeleri üzerine dilekçe ve dosyanın
Genel Müdürlüğümüze gönderilmemesi, kararın kesinleştirilmesi işlemlerinin
yapılması amacıyla mahkemesine gönderilmesi,
5) Kanun yararına bozma
talebinin infaza yönelik bir karara ilişkin olması durumunda, bu karar itiraz
üzerine kesinleşmiş olsa bile kazanılmış hakka konu olamayacağından hukuka
aykırılığın giderilmesi için mahkemesinden her zaman yeni bir karar
istenebileceği,
6)
Yargıtay Ceza Genel Kurulunun
07/11/2006 tarihli ve 227-228 sayılı kararında belirtildiği üzere, esasen
olağan bir dikkat ve özenin gösterilmesi halinde gerçekleşmeyecek olan isim,
yaş ve hesap hataları gibi, ‘maddi yanılgı’ veya ‘yazım hatası’ diye
isimlendirilen hataların bizzat bu hatayı yapan merci tarafından, kendiliğinden
düzeltilebileceği cihetle, öncelikle mahkemesinden bir talepte bulunulması,
Konularında
gereken dikkat ve özenin gösterilmesini rica ederim.
Abdulhamit
GÜL
Bakan
UYAP Biliẟim
Sistemindeki bu dokümana http://vatandas.uyap.gov.tr adresinden LdVLE3q - TY/jdC6 - Y105UhW - z163jE= ile eriẟebilirsiniz.